A magyar médiapiacon tapasztalható átrendeződések és a független sajtóra nehezedő pénzügyi nyomás Jász-Nagykun-Szolnok megyében is érezteti hatását. A Szol24, mint független helyi médium, a kormányzati hirdetésektől való megfosztottság és a centralizált médiapiac kihívásai ellenére továbbra is hiteles és pártatlan hírszolgáltatást igyekszik nyújtani a megye lakosainak. Az adománygyűjtési kampányunk célja, hogy olvasói támogatással biztosítsuk a függetlenségünket, és továbbra is pártsemleges híreket nyújthassunk a régióban élők számára.
Az elmúlt tíz évben drámai átalakulások zajlottak le a magyar médiapiacon, amelyek nagy hatással voltak a finanszírozási modellekre, a tulajdonosi struktúrákra és a függetlenségre. Különösen a helyi médiumok számára váltak ezek az évek rendkívül megterhelővé.
2018-ban a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) megalakulásával több mint 470 médium került egy kézbe. Ez a centralizáció jelentősen befolyásolta a piaci versenyt és a médiapluralizmust, hiszen a korábban különálló, kormányközeli médiumok (például Szoljon.hu) egy hálózatba szerveződtek.
Az átrendeződés nemcsak a kormányhoz közel álló médiumokat érintette, hanem a korábban független orgánumoknál is gyakoriak lettek a tulajdonosváltások. Ezek a változások sok esetben a szerkesztőségi irányvonalak módosulásával vagy akár a nyomtatott formátumok megszűnésével jártak.
A magyar médiapiacon az állami hirdetések elosztása továbbra is jelentős vita tárgya. A kormányhoz közel álló médiumok aránytalanul nagy mértékben részesülnek az állami reklámokból, míg a független sajtóorgánumok komoly pénzügyi nehézségekkel küzdenek, mivel sokkal kevesebb állami támogatáshoz jutnak.
2022-ben például 16,6 milliárd forintnyi közpénz került a kormányhoz kötődő médiához társadalmi célú hirdetések formájában. 2023-ban az MVM hirdetési költségvetésének háromnegyede szintén kormánypárti médiumokhoz vándorolt.
A közmédia finanszírozása szintén folyamatosan vita tárgyát képezi. A közelmúltban jelentősen megnövelt közpénzekből működő közszolgálati médiumokat kritikusok gyakran bírálják, amiért elsősorban a kormányzati kommunikációt támogatják ahelyett, hogy kiegyensúlyozott tájékoztatást nyújtanának.
Alternatív finanszírozási megoldások és kihívások
A megváltozott piaci környezetben számos független médium kényszerült arra, hogy új finanszírozási forrásokat keressen. Az olvasói támogatások, az előfizetéses modellek és a közösségi finanszírozás egyre elterjedtebbé váltak, hogy pótolják az állami hirdetésekből kieső bevételeket. Emellett egyes médiumok nemzetközi pályázatok révén próbálnak fennmaradni, ám ez szintén kritikák forrásává vált bizonyos körökben.
Bár ezek a módszerek segíthetnek a függetlenség megőrzésében, sok médium számára továbbra is nagy kihívást jelent a stabil pénzügyi háttér biztosítása. Az online hirdetési piacot domináló platformok, mint a Google és a Facebook, tovább rontják a helyzetet, hiszen ezek a cégek viszik el a reklámbevételek jelentős részét.
A helyzet ellenére hírportálunk közel 10 ezer cikket és másfél millió felhasználót ért el az elmúlt három évben.
A jelenlegi helyzet különösen a kisebb, független médiumok számára jelent komoly kihívást. Az állami támogatás hiánya és a koncentrált tulajdonosi háttér miatt ezek az orgánumok komoly nehézségekkel néznek szembe. Ugyanakkor vannak pozitív fejlemények is: az alternatív finanszírozási formák elterjedésével egyes független médiumok képesek voltak stabilizálni helyzetüket.
Kérdés, hogy sikerül-e megőrizni a médiapluralizmust és a sajtószabadságot ebben a kihívásokkal teli környezetben. A magyar média jövője nemcsak a hazai nyilvánosság, hanem a demokratikus intézményrendszer működése szempontjából is meghatározó lesz.
Ezért is van szükség arra, hogy olvasóink támogassák a helyi független Szol24-et az alábbi linken:
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz.